tisdag 23 augusti 2011

Varför i helvitte........... Del 28

Är du kändis ska du tydligen vara med i allt, sitta i alla jävla morgonsoffor, ha synpunkter på både det ena och det andra och himla med ögonen när den kände programledaren visar en sammanställning vad du åstadkommit på de senaste fem åren.

Tittade du på "Maestro" igårkväll???
Inte jag, jag hade annat för mig och jag sörjer inte så förbannat för det.
SVT:s nya publikfriande satsning bygger vadjagförstår på att låta sex stycken merellermindre kända personer ställa sig framför en symfoniorkester för att dom ska lära sig att vifta itakt.
Herregud så spännande.
Jag gömmer mig bakom kudden bara jag tänker på det.

Jag har egentligen aldrig förstått varför det ska stå nån pingvin framför orkestern överhuvudettaget. Musikerna är välutbildade och kan nog både nötter och takter så dom skulle förmodligen klara det där lika bra på egen hand. Och att det sen är "maestron" som suger i sig det mesta berömmelsen och får den största blomsterkvasten gör det hela ännu mer obegripligt. Men det är ju så det fungerar i samhället iövrigt, körledare som inte sjunger och partledare som glappar i käften utan att säga nått.

Nejfan, man skulle väl tagit i med nått där det var lite mer spänning och action, vad sägs om:
Lejontämjaren - sex kända svenskar lär sig hur man försöker tämja/undkomma ett lejon inne i en bur.
Piloten - sex kända svenskar blir lämnade ensama i varsitt flygplan när de ordinarie piloterna lämnar det hela med fallskärm. Den som kommer ner med minst benbrott vinner.
Backhopparn - sex kända svenskar får kasta sig utför stora backen i Lugnets skidstadion i Falun och försöka landa efter bästa förmåga.

Höll vi på så ett tag skulle förmodligen antalet kända svenskar minska radikalt och det kanske skulle bli lite bättre plats för oss vanliga dödliga att komma upp på scenen och torgföra våra åsikter och konster.
Men fan, då kanske VI blev kändisar och var tvungna att delta i en massa löjligt skit.

3 kommentarer:

  1. Nej stopp och belägg!
    En orkester eller en kör måste absolut ha en dirigent! Det är ju han/hon som är regissören av verket, eller coachen för de övriga medlemmarna. Uppväxt som körsångare vågar jag stå för det. De som sitter på ena kanten hör inte dom som sitter på andra kanten förrän ljudet har vandrat runt rummet och inom en kort tid börjar allt att halta. Det är dirigenten som bestämmer hur det ska låta, svagt, starkt, snabbt, långsamt. Han/hon kan varenda not, vet precis när de olika stämmorna ska in eller ut.
    Jag antar att ett hockeylag vet precis hur dom ska göra på isen, ett fotbollslag hur dom ska springa på plan, men ändå behöver dom en cauch.

    Däremot är det lite svårt att förstå att det kan vara underhållande att se en icke utbildad försöka sig på det. Kanske för att bevisa för såna som dig att pingvinen där framme behövs?
    Jag har inte heller sett programmet så jag kan inte uttala mig. Det kanske var vansinnigt roligt.

    SvaraRadera
  2. Cici
    Det är nog min anarkistiska ådra som lyser igenom. Ok, det kanske behövs enochannan ledare i vår förvirrade värld men jag vidhåller att i min värld skulle resultatet bli ungefär det samma utan pingvin. Kunde dom bara komma överens i orkestern om vem som skulle räkna in dom så skulle det nog rulla sen. Du får gärna titta på nästa program och komma med en bedömmning av underhållningsvärdet. Och du, spara lite smultron tills barn och barnbarn kommer "hem".

    Suris

    SvaraRadera
  3. I fallet med "körpingvinen" ansluter jag mig snabbt till Cici och protesterar högljutt (och i otakt, eftersom ingen pingvin finnes tillstädes för att räkna in mig). Faktum är att mångt och mycket alls inte skulle funka utan att någon ledde det hela. Ledare behövs, men då ska det vara BRA ledare. Inga sociopater med grundinställningen "söndra och härska", tack!

    Inte heller jag såg den nya satsningen från SVT och är väl lika glad för det. Däremot har jag ända sedan jag hörde om vad som komma skall undrat över hur mycket pengar som lagts ut för att få köpa idén. För den är väl knappast egenhändigt påkommen? Säkert importerad från USA eller Storbritannien, i vanlig ordning.

    SvaraRadera