torsdag 11 augusti 2011

Varför i helvitte........... Del 25

Jag lider blandannat av en grav form av självplågeri.
Jag utsätter mig själv för sakerochting som jag vet endast retar och irriterar mig.
Ja, eller varför i helvitte envisas jag med att följa Ernst årliga resa när han på 8 timmar (inkluderat ett inte obetydligt antal reklaminslag) förvandlar en ruin till "ett paradis" nånstans djupt inne i skogen.

Ernst är ett av mina onda samveten, det går så innåtihelvitte enkelt och fort när han gör nått.
Och händiga personer som sliter som råttor med både det ena och andra finns det tydligen en uppsjö av när den gode Ernst svingar med trollspöt.
Jag kan tänka mig hur det skulle se ut här, om man fick för sig att sända "Sommar med Göran"? Hur roligt skulle folk tycka det vara att få vänta på att det tar drygt två år för att få upp ett badrumsskåp och när "snickarn" äntligen kom till skott råkade sätta slagborren mitt i en elledning så hjärtat fick en häftig återstart och det blev mörkt i halva Sundbyberg.

Det är väl bara så och erkänna att man absolut inte är var man idag kallar "EN DOER", nej jag är nog mer vad de flesta skulle betrakta som "EN DÖER", det händer inte mycket och ska något göras så finns det förmåga i överskott att skjuta upp det ytterligare en dag. Men jag har idéer så en liten Ernst finns nog där nånstans iallafall, men här finns ingen Pirre som kan renovera 60 kvm. på en kaffekvart och skulle jag gå upp till Hemtex och rota bland gardiner, 2400 kuddar och andra lyxiga inredningsprylar så tror jag att dom vill ha betalt.
Nej fan, här sitter det inte som en smäck, här står det stilla.

Och sen var det alla "fiffiga" små tips Ernst kommer med, spretiga ljuskronor som höjer självrisken på hemförsäkringen till oanade höjder, ljushållare av ståltråd som i bästa fall håller under fotograferingen, förutsatt en kort slutartid, portvin på skithuset och rödlök med uppfriskande gröna groddar i vitrinskåpet. Sen är det handdukar i fönstren och 2400 kuddar till höggerochvänster. Och sen när allt är klart ikläder sig Ernst i heltäckande skyddsutrustning och sprutmålar hela skiten i ljusgrå äggtempra. Och för att göra det riktigt mysigt att tassa barfota i så ringlar vi över med lite honung och olivolja.
DET SITTER SOM EN SMÄCK!!!

Och inget masala-vin har jag hemma och ingen Panna Cotta i kylen så det blir väl att äta lite Sia-gräddglass direkt ur burken innan det är dags att gå och lägga sig och försöka hitta på nått kul att göra med rundstav och armeringsjärn.

2 kommentarer:

  1. Visst BLIR man trött av alla de här tv-programmen om att fixa, greja, bygga, baka och renovera, inget snack om den saken. Jag hyser någonsorts hatkärlek till dyre Ernst, och har denna säsong INTE följt i dina fotspår och genomlidit samtliga avsnitt av hans sommarupptåg. En snutt av det första och igår det enda sammanhängande, med [oändligt många och långa] reklampauser och allt. Fast insynsskydden var en rätt bra idé, om ock icke av slitna, gamla handdukar. Vad jag tycker om påfundet att ställa in livsmedel i vitrinskåpet lämnar vi därhän. Jag VET vad bortglömd, halvrutten lök luktar.

    SvaraRadera
  2. Jag har skippat alla tidningar med trädgårdstips, heminredningar och mattips. Likadant med tv-program. Vill jag ta reda på något finns ju alltid google. Man blir bara stressad av att läsa och se allt man borde göra, och så fort man har gjort det ska man göra något nytt. Det tar aldrig slut, man får aldrig känna sig nöjd.

    SvaraRadera