onsdag 3 augusti 2011

Varför i helvitte........... Del 22

Man måste ha bilett..........
Hasse Alfredssons gamla farbror blir idag mer än nånsin aktuell.

En av mina eviga trätobröder, Statens Järnvägar, har tydligen lyckats igen.

En grötmyndig konduktör slängde av en 11-årig invandrarflicka på Centralstationen i Kumla igårkväll.
Flickan saknade biljett och såg betydligt äldre ut än vad hon utsa sig vara varför hon nog skulle klara av att gå brandvakt en ljummen sommarnatt i Kumla.

Men flickan hade biljett, den var ju bara med storasyrran på muggen och hade bara den grötmyndige haft lite is i magen och kanske kunnat tänkt sig att avhysa "fripassageraren" vid Laxå istället (vilket inom parentes skulle vara lika kul som Kumla, tro mig, jag har övernattat i Laxå) så hade nog det mesta löst sig på ett mycket trevligare sätt för alla parter.

Här måste jag iallafall ge SJ en liten ros, man hade tydligen EN toalett som fungerade på Göteborgståget och det tillhör tamejfan inte vanligheterna.

Jag vill inte hänga konduktören, det är redan så många som håller på och fixar strypsnaran men jag facineras av att man istortsett varje dag får det bekräftat hur många som har hamnat på fel plats här i livet.
Folk som inte har en aning om att VÅRD verkligen betyder vård, omsorg och empati, folk som inte förstår att SERVICE innefattar omtanke, medkänsla och att göra det där lilla extra i possitiv mening.
Trots alla CV:n, personliga brev, ändlösa anställningsintervjuer och fanochhansmoster så lyckas ett icke föraktligt antal vilseledda hamna och förbli på fel plats innan de eventuellt blir upptäckta av allmänhetens argusögon.
För det är ju jävligt sällan det är nått landsting som kickar en livsfarlig läkare eller nått sånt, och dra in legitimationen verkar vara merellermindre otänkbart.

Idag hade jag tänkt skriva om mitt förhållande till ordningsmakten men en liten rädd invandrarflicka tog över hela min värld och då får gärna hackandet på polismakten vänta.

6 kommentarer:

  1. Herreguud ... *himlar med ögonen* Ett är då säkert: Lilla A ska aldrig få åka tåg i konungariket, varken med eller utan syster, även om densamma vid det här laget är 33 fyllda.

    Sen får jag väl också be en stilla bön om att interrail inte kommer i ropet igen före hon, Lilla A alltså, blivit tillräckligt gammal för att tycka att det är totalt ointressant. Att skicka henne med tåg från Åbo långa omvägar genom forna Sovjet låter f.ö. inte som ett riktigt tänkbart alternativ det heller.

    Och du, vilken jä-la tur att vi inte har järnväg här på skären! Med den rådande lågvattennoteringen på service här i landskapet skulle vi om så vore fallet förmodligen norpa guldmedaljen från SJ utan större bekymmer ;o)

    SvaraRadera
  2. Kan du inte skriva både och? Jag skulle inte bli ledsen om det kom två inlägg efter varandra. Annacarin

    SvaraRadera
  3. Nina
    Jag var glad att ni inte har spårbunden trafik på ön men var det inte så att en gång i tidernas begynnelse så fanns det ett litet "tåg" som vi fastlänningar kunde använda oss av när vi skulle bärga lördagskorven och skink-biten inne i "city"?

    Annacarin
    Du får ursäkta men jag håller nog på mig även i fortsättningen. Den som väntar på nått gott.....

    Suris

    SvaraRadera
  4. Haha! Jodu, "tåget" finns nog kvar och tuffar på, åtminstone under sommarmånaderna. Men särskilt mycket "kötturism" har vi ju inte sedan långa tider med vår nuvarande prisnivå, du vet :o/

    SvaraRadera
  5. Kan det vara en tröst att SJ tills vidare har stängt av den bistra konduktörsdamen? Ja hon var inte bara bister, hon var helt omdömeslös. Nu vet ju inte jag hur vanligt det är att folk försöker tjuvåka på tåget, har bara varit med om det en gång, och då var det en vuxen man som helt sonika slängdes av mitt på linjen, mitt i den mörka,snöiga och kalla vintern. Visserligen fanns det en väg som löpte parallellt med järnvägen en bit bort, men i alla fall. Nu gissar jag att just denna person var en gammal bekannt eftersom dom var så tvärsäkra på sin sak.

    Men i fallet med den 11-åriga flickan som inte kunde svenska, fattar jag inte att dom inte kunde avvakta en stund för att se om systern skulle dyka upp. Då antar jag att tösen hade lyckats förmedla det i alla fall, hon borde ju ha kunnat peka på toadörren.

    Flygrädd som jag är, är det alltid tåg som gäller för min del om jag vill förflytta mig en längre sträcka, som till Stockholm eller Göterborg där systrarna bor. Jag kan väl inte påstå att servicen har varit av det mera gentila slaget, men för det mesta har det varit godtagbart. Då gäller det norrlandståget, där personal och passagerare i regel umgås ganska lång tid med varandra. Sämst var det då sträckan sköttes av Veolia. Dom vill vi inte ha tillbaka hit.

    SvaraRadera
  6. Man måste nog ändå ta sig en funderare över kvinnan som "förbarmade" sig över flickan. Vilken människa med vettet i behåll låter ett barn övernatta utan att man tar kontakt med polis eller soc? Annacarin

    SvaraRadera