onsdag 27 juli 2011

Varför i helvitte........... Del 20

Konsum i Sundbyberg lägger ner, en liten mörk och föga inspirerande butik går
"i graven". Det här som var Sumpans pärla för 35-40 år sen, när Domus-skylten lyste upp centrum och man kunde köpa både herrgårdsost över disk, elektriska brödrostar och kavajkostymer i nått skrynkelfritt plastmaterial.

Tyvärr har konkurrensen slagit ut den numera lilla vinda butiken. Det är sån förbannad nedförsbacke i butiken så vare sig man vill eller inte hamnar man nere vid mjölkkylen på nolltid, sen är det uppför mot kassan, man har fått slita med kundkorgar och Dra-maten och att det till sist gick åt helvitte förstår man. Man kan inte driva en butik på att bara sälja mjölk, resten av butiken var ju bara en hisnande resa utför och en plågsam resa uppför för att hitta och betala mjökpaketen och Bregotten.

Trots att jag borde så har jag på senare tid inte besökt berg-och-dabanan speciellt frekvent, det företag som jag ägnat mitt yrkesversamma liv åt är just det som blandannat driver konsumbutikerna. Men ibland får man faktiskt sätta den personliga ekonomin före ideologin. Och det är ju inte heller första gången man sågar i den gren man sitter på.

Men nu är det alltså dags att plocka ner skylten och precis innan det sker är det givetvis total utförsäljning som gäller. Av en ren tillfällighet gick jag förbi butiken igår och lappar på dörrar och fönster lät meddela att det var 30% på allt i butiken men att det from idag, onsdag alltså, skulle det vara 50%. Det var alltså dags för gubben att med klockan ställd på tidig väckning försöka ta tillbaka lite av den obetalade övertid man åsamkat företaget ifråga. Men tror ni att jag var först, icke, det var köer som till Springsteen-konserten på Stadion, även om det här inte var riktigt samma klientel.

Vid sådana här tillfällen visar människan upp sina riktiga dåliga sidor, när habegäret svämmar över och när man köper saker, inte för att man behöver utan bara för någon annan inte ska få glädjen att lägga rabarber på erbjudandet. Vid sådana här tillfällen står vi i rakt nedstående led från hyenorna och det gäller inte bara sättet, jag tyckte mej se en hel del som även hade andra likheter.

Att jag låter lite bitter kan bero på att jag bara fick med mig bakplåtspapper, passerade tomater, 2 burkar senap och kidneybönor. Men skådespelet var både imponerande och skrämmande.
Och kära Konsum i Sumpan,
R.I.P.

1 kommentar: