tisdag 12 juli 2011

Varför i helvitte........... Del 15

Tillbaka framför datorn efter några veckors semester med midsommar, bröllop, östkustens dyraste öl i Kalmar och Power Meet i Västerås. Semester frågar väl då vän av ordning??? Som pensionär har man väl ingen semester, man är ju ledig hela tiden. Ingenting kan vara mer fel, man är aldrig ledig. Man är ständigt på "stand-by". Sover i små mikro-sömn-etapper om max 15 minuter, orolig att man ska missa nått eller inte vakna mer överhuvudettaget. Så nog fan behöver vi lite semester allt.

Och var har hänt i den stora och lilla världen då när man varit borta??? Borta från allt vad internet och det globala mediabrus man annars lever i hela tiden. Ja, som jag svarade Annacarin, den enda som tydligen saknat mig under min flykt från verkligheten, jag tillhör den gamla skolan som tycker att det är viktigare att ha med sig rena kalsonger och strumpor på semestern än att släpa runt på en dator eller sitta och försöka att pillra in något inlägg via telefonens mikroskopiska "tangentbord".

Men visst, jag har tittat på nyheterna ibland och på hotellet ingick det gratis tidning så helt borta är man väl inte. Almedlals-vecka med fortsatt skitkastning till höger och vänster, samma ord ur samma munnar i samma natursköna park, det var bara piké iställetför skjorta och slips och något färgglatt linne iställetför knutblus och helveckad terylenekjol. Med tanke på alla tv-repriser vi matas med under sommaren tror jag säkert att man kunde sänt fjolårets Almedalsspektakel i repris, vi var nog inte så många som märkt nån skillnad.

Och att det är tomt i plånböckerna i Grekland, Portugal, Italien och Obamastaterna gör att redaktörerna för ekonominyheterna ser ytterligare ett snäpp nere ut. De här länderna har väl haft semester, det är ju då det brukar bli ebb i kassan. Vad som tilltalar mig är deras lösning på problemet, det är nån annan som får hoppa in och öppna lädret. Jag skulle gärna köpa en fin bil men just nu har jag inte råd, såvida jag inte kan få grannarna att ställa upp och skjuta till det som behövs. Tror dock att de skulle betrakta mig med ännu mera avsky efter ett sånt förslag.

Sen är det ju allt de jävliga som numera händer varje dag som det verkar. Små barn som knivmördas, en gammal farbror som blir nermejad av fyra bilburna men måttligt nyktra ungdomar i en busskur, ytterligare ett bilfyllo som kör ihjäl en 2-åring och nu senast igårkväll, en påverkad jävel som helt oprovocerad sticker kniven i magen på en kille som håller på och spelar fotboll med sina kompisar. Vad fan är vi påväg??? Och nu hörde jag på nyheterna att den anhörig som sitter häktad för att knivmördat 7-åringen ska genomgå en LITEN SINNESUNDERSÖKNING, jojagtackar, dom kan ringa mig så kan jag tala om för dom att där är det fanimej inte många bestick i den lådan.

Och tillrågapåallt, de liberala debatterna, nu senast från nått inskränkt hörn av Almedalen där man sitter och torgför sina åsikter om att legalisera knark, allsköns dopningsmedel och fan och hans moster. Tillåt mig tvivla på att det är rätt väg att gå om vi vill ha ett samhälle där man kan få vara ute utan uppassning av Säpo eller något privat väktaralternativ och där polisen kan koncentrera sig på att lära sig att åka Segway och skjuta vildsinta katter i huvve.

3 kommentarer:

  1. Höhö, undrar om du inte skulle behöva ytterligare en liten skvätt semester..? Vad jag skulle vilja ha för egen del är en totaltimeout från den allt underligare värld vi lever i. Folk får säga vad fan de vill, men det VAR bättre förr.

    Välkommen tillbaka, förresten! Det är nog fler än Annacarin som undrat vart du tog vägen ;o)

    SvaraRadera
  2. GULP! Vad du tar i! Det var nog inte bra med så lång semester. Annacarin

    SvaraRadera
  3. Om en blogg tystnar den här tiden på året tar man för givet att innehavaren stuckit iväg på en semestertripp. För visst har du varit saknad coh det är skoj att du är tillbaka med dina sura kommentarer över både smått och stort.
    Vid nästa semesterresa kan du väl linda kallingarna runt datorn, jag är övertygad om att allt ryms.
    Skojar bara, Det är nog sunt att ta sig ledigt från datoriserandet om det går.

    SvaraRadera