torsdag 26 maj 2011

Varför i helvitte............ Del 7

Nej nu jävlar, vad skådar mina söndervärkna ögon. Tror ni inte att nån kärring på bolaget fått för sig att det skulla vara bra att höja priserna på "pensionärsfröjd" eller 3-liters bag-in-box som den tydligen heter hos vanligt folk. Och hälsoministern hängde på snabbt som fan, hon som tidigare aldrig kunnat säga bu eller bä fick plötsligt för sig att ha en åsikt, "-Det lät intressant", sa damen ifråga.

Man har ju höjt netto-pensionen med 25 SEK/månad så det förväntas väl att vi ska gå över till nått fint franskt därtappat istället. Sitta och smutta på ett halvt glas, stoppa ner näsan och gurgla sig med skiten. Nej, ge fan i våran pensionärsfröd, annars kan det bli bråk på torgen här hemma också..

Volymbonusar är en vedertagen praxis i internationell handel, köper man lite mer så betalar man lite mindre. Vad skulle system-tanten tycka om hon till sin stora fina trädgård var tvungen att betala samma literpris på matjord som jag gör till min årliga renovering av balkonglådan. Och vad skulle hälsoministern tycka? Det låter intressant? Knappast.
Jag satte iallafall på mig löparskorna och älgade ner till bolaget och räddade en pensionärsfröjd till helgen.

Igår var det Kundkortsträff på Hemköp, massor med fina erbjudanden eller vad sägs om  2 st Yoggi för en tjuga och vad jag har noterat hade hälsoministern inga synpunkter på det erjudandet. Men gud va folk det var, att inte PRO ställer upp och har sitt årsmöte vid dessa "fester" förvånar. Alla kassor var öppna och köerna ändlösa. Det blir gärna så när alla seniorer ska kolla sina kvitton för att kontrllera att rabatten VERKLIGEN är avdragen. För övrigt kan meddelas att jag var yngst i butiken, dock personalen ej inräknad.

GÅENDE HÄNVISAS TILL ANDRA SIDAN
Jo, jag läste rätt. Är det också något nytt påfund att minska på den börda vi åldrigar har på samhället i stort. Mer plats till bilar och cyklande frigolit-muppar som envisas med att plinga på klockan när de är en meter bakom en, blir man inte överkörd så blir det en annan olycka i de nedre regionerna. Till andra sidan, jo jag tackar, det är till att formulera sig fint.

Varför i helvitte kan inte myndighetspersoner ge fan i att peta i sånt som fungerar (läs volymrabatter). har de inget bättre för sig så vetefan om jag inte är inne på att ompröva min åsikt om Fas3-platserna, där skulle många byråkrater kunna fortsätta sin medborgerliga gärning.

3 kommentarer:

  1. Ja det är väl bäst att man köper några lådor vid nästa stadsbesök så man klarar sig över sommaren i alla fall. Eller det kanske dröjer ett tag innan man inför den nya taxan. Man får väl hålla koll i bolagsmagasinet och hoppas på att dom meddelar eventuella prisförändringar i förväg. För det är väl inget PR- trick för att öka försäljningen?
    Här på landsbygden går vi alltid på andra sidan.

    SvaraRadera
  2. Och idag var det vårkalabalik :-/

    SvaraRadera
  3. Ack, ack, ack, ännu ett bevis på hur illa det tas emot när "storebror" (eller för all del, "storasyster") försöker styra och ställa med folks göranden och låtanden genom att laborera med prissättningen.

    Min personliga gissning är att det kommer att börja bryggas hemma i än större utsträckning än tidigare. Eller varför inte KOKAS! Jag vet en jättebra, svensk hemsida som ingående beskriver hur man tillverkar massvis med utomordentlig alkohol utan krångligare apparaturer än en vinberedningsbalja, en plasthink och lite annat jox. Kanske något att fundera på för att pigga upp tillvaron i Sumpan..? (Och snuva staten på en del accispengar.)

    SvaraRadera