torsdag 5 maj 2011

Varför i helvitte............ Del 3

Jag hostar, kan tyckas att det är ett ganska trivialt problem när man ser hur andra i samhället lider av olika hemska åkommor. Men för mig som inte får min välbehövliga skönhetssömn och för mina grannar som får linda in sig i kuddar och täcken för att få en blund i ögonen är det ett problem.

Dessa hostattacker har förföljt mig en tid och första gången förlitade jag mig till den lokala läkarvetenskapen, även kallad vårdcentralen Kronan. Det petades i halsen och lyssnades på lungor och jag gick därifrån med ett recept på den enda hostmedicin som tydligen skulle verka. "-Du har väl inga gallproblem?" var den enda frågan. "-Nääee"svarade jag, det var ju flera år sen de med skjuthåls-kirurgi plockade bort den lilla tingesten. Bockade, tackade och drog iväg med min lilla gula lapp.

Det här tilldrog sig på den tiden när det bara fanns ett apotek i byn. Nu finns det fem tror jag, där det tidigare fanns en pizzeria så har det nu blivit ett apotek. Jag fick alltså vänta någon timme på innan flaskan var i min hand och jag hann knappt utanför lokalen innan jag öppnade påsen, med vilt tvång lyckades forcera den barnsäkra kapsylen och fick flaskan till mun med skakiga händer. Det kändes bra, det var nog precis det här jag behövde. Jag såg framför mig en HEL natts sömn och grannar som  började hälsa på mig igen.

Men ack vad man bedrog sig, precis hemkommen börjar det värka i gall-trakten, svettningarna kommer och efter någon halvtimme ligger man som en mask på golvet och slingrar sig i plågor. Morsning, där rök den sköna nattsömnen, efter att ha tillbringat några timmar i en singel-ormgrop faller jag utmattad i sömn. Men hör och häpna, jag hostar inte. Följande morgon tas det givetvis kontakt med vårdcentralen och jourhavande läkare för att fråga vad det är för skit de skrivit ut. Jag berättar med stor inlevelse om mina nattliga eskapader i singel-ormgropen. "-Har du gallproblem" kommer frågan igen. "-JAG HAR INGEN GALLBLÅSA, DEN LIGGER I NÅN ROSTFRI RONDSKÅL PÅ HS!!!" "-Aha", säger telefonläkaren, "-Det är faktiskt så att du kan få gallproblem även om de plockat bort det mesta av gallblåsan. Så du bör nog undvika den där hostmedicinen om du inte föredrar gallsmärtor före rethosta".
 
Här satt jag alltså med en obetydligt begagnad flaska med den bästa hostmedicinen världen kan erbjuda men jag kan inte ta en droppe om jag inte kommer på den befängda tanken att framkalla yttrligare gallsmärtor. Surt, flaskan kostade iallafall vad man kan jämföra med en riktigt fin whisky och då har jag inte räknat in välbefinnandet och smaken. Tillbaka till ruta ett. Alltnog, efter en tid så ger hostan med sig och livet återgår till det vanliga igen och det enda som påminner mig om hostattackerna är flaskan som står i kylen och stirrar på en var gång man öppnar kylskåpsdörren. Det skulle aldrig falla mig in att hälla bort en dryck som betingar ett literpris på 800 SEK.

Varför i helvitte kan inte läkar- och forskarvärlden åstadkomma en hostmedicin som inte framkallar andra hemska biverkningar. Kan det vara så svårt när det bara tog 10 år att hitta och ha ihjäl bin Ladin och borra sig genom Hallands-åsen? Som en liten kuriosa kan bara tilläggas att då när jag senast kontaktade Kronan beträffande mina hostattacker fick tipset: "-FÖRSÖK ATT LÅTA BLI ATT HOSTA!!!!" Här står jag nu, mitt uppe i ett träningsprogram där jag med obändig vilja och självdiciplin försöker undvika att hosta.

2 kommentarer:

  1. Haha! Ja, inte åt din hosta, utan åt beskrivningen förstås. Årgångshostmedicin kanske kan bli den nya storsäljaren..? Vällagrad och med en blommig bouquet ;o)

    Vad hände förresten med min kommentar på förra inlägget? Har du raderat den, din bandit? Eller glömt att godkänna?

    SvaraRadera
  2. Har en gång i tiden provat på ett slags sugtabletter som skulle hejda rethostatackerna men råkade ut för samma problem som du. Det lär vara kodeinet som orsakar gallbesvären har jag förstått. Min rethosta har kommit på våren och nu har jag förstått att det beror på en allergi, om det är snömögel eller pollen vet jag inte, men vanliga allergitabletter, Clarityn, har varit min räddning denna vår.

    SvaraRadera