söndag 25 september 2011

Varför i helvitte........... Del 34

Detta som skulle bli en skön söndag,
skrota omkring i säckiga mysbrallor,
orakad och oduschad en bra bit in på dan.
Och blev det så ?
Knappast, först hjälpte DN till att få upp humöret genom en "avslöjande artikel" om ett gäng generaldirektörer som inte hade nått att "generala" över längre. Vad händer med ett butiksbiträde om det inte kommer några kunder längre eller med en bilbyggare i Trollhättan om dom inte får några bultar och hjul? Träder staten då in och låter dessa själar leva vidare som ingenting hänt? Nada, där får butikskassörskan sitta med gråten i halsen och tala om för alla nyfikna kunder att butiken ska läggas ner och bilbyggaren får ränna till banken för att på bara knän försöka få uppskov med en lånebetalning för att inte hamna hos fogden.

Fyfan vilket tjyvsamhälle det är, dessa generaldirektörer kan fortsätta sitta och doppa tårna i poolen i Djursholm som om ingenting hänt och det rullar ändå in 70` till 125`papp i månaden tills det dyker upp något annat och "generala" över. Och nån "ansvarig" låter meddela att sådan är praxis och att de faktiskt står till statens förfogande. Men har man för i helvitte sparkat dom ena dagen så ringer man väl inte och erbjuder dom nytt jobb dagen efter. Och detta kom bara några dagar efter "avslöjandet" att det betalas ut miljoner varje månad till "överblivna" kommunalpolitiker, samtidigt som man i samma nyhetsprogram fick veta att det inte finns 100 millar för att ge Sveriges uteliggare tak över huvve.

Jag gick alltså pronto och rakade mig och duschade för att försöka skölja bort den värsta olusten och låta mysbyxorna vänta till en annan mer harmonisk dag. Då kom nästa chock. Vet ni vad som händer om man låter en liten sked-jävel ligga kvar i diskhorn, av misstag råkar skruva fullt skaft på vattensrålen och har turen att dessa två träffas i symbios. Det blir blött, jävligt blött och den nyduschade och nyrakade ser ut som en dränkt katt innan han får hejd på eländet. Hade inte sol-fan lyst upp byggarbetsplatsen utanför hade jag gått och lagt mig igen.

Men jag är en genuin sportfantast, ja, det gäller givetvis att titta på andra som plågar sig och jag har en speciell böjelse för långa ändlösa tävlingar där man kan gå och fika, uträtta sina behov och rätta till sänghalmen utan att man missar alltför mycket. Jag har svårt för 100 meters lopp då jag tillochmed blinkar långsamt och riskerar att missa hela härligheten. Idag var det Cykel-VM som stod på programmet, herrarnas linjelopp över 266 km, det tar sådär 5-6 timmar och förhindrar sådan söndags-synd som fönstertvätt och dammsugning. Nu blev det inte speciellt spännande, de tre svenska cyklisterna höll sig mitt i klungan hela tiden och det mest iögonfallande var en närbild på en fransk cyklist som i 40 km/tim lyckades med konststycket att kissa i en flaska samtidigt som han både styrde och växlade. Kom inte och säg att det finns enochannan man som har simultankapacitet.

Sen var det huvudnyheten, den att vi svenskar har dubblerat användandet av bettskenor på bara fyra år och nån förståsigpåare trodde det kunde bero på ökad stress och oron i omvärlden. Han får tro vad han vill men jag VET att det beror på generaldirektörer, avknoppade kommunalpolitiker och annat löst folk som skor sig på mina och dina surt förvärvade sparpengar, den genuina orättvisa som ger de som har bara mer och de stackare som i stort inget har även i fortsättningen får finna sig i denna situation.
Nääee, fria bettskenor till folket!!!

Imorgon åker jag till Italien med goda vänner för att insupa kultur och nått fint därtappat rött. Huruvida jag kommer att reta mig på något där får vi väl se, det är iallafall inte ändamålet med resan.

1 kommentar:

  1. Just nu är jag så inihelvete utled på allt vad myndighetsmissbruk och översitteri i allmänhet heter att jag inte ens orkar tänka ut något fyndigt att kommentera med. Men ett litet, hurtigt Buon viaggio! lyckas jag i alla fall kämma ur mig! Och du, nog distansbloggar du väl ändå en skvätt från bella Italia..?

    SvaraRadera