lördag 3 september 2011

Varför i helvitte........... Del 31

Nog för att jag brukar hänga upp mig på skitsaker så nu har jag under en tid noterat nånting som verkligen kan betraktas som ett dylikt problem.

Brukar du köpa toapapper?? Eller uträttar du alla dina behov på jobbet eller på den toalett som brukar ligga i anslutning till den gemensamma tvättstugan?? Jag bor ganska högt i huset, alltså alltför långt från tvättstugan, har slutat jobba och är därför somregel hänvisad till det mer privata alternativet. Jag köper alltså mitt eget toapapper och givetvis så gör jag som den prismedvetne (läs snåle) konsument jag är en gedigen produktkontroll innan jag går till köpbeslut men lik förbannat blir jag lurad.

Idag har alla papperstillverkare av rang ett produktalternativ som heter Maxi eller nått liknande. Vi svagsynta konsumenter ska inbillas att vi för en rejäl merkostnad får mer papper på rullen. Men så är det inte, ja det kanske är några meter till men har ni noterat BREDDEN. Idag är ett skithuspapper obetydligt bredare än en gammal traditionell kvittorulle. Jag har noterat det på min "laddstake" på muggen, förrut fick jag på tre rullar på pinnen men nu rymms det nästan fyra. Utan någrasomhelst vetenskapliga undersökningar har bredden minskat med 15-20% och då kallar man "konceptet" för Maxi och höjer priset med 25%. Det enda som blivit maxi är pappcylindern som man rullat upp skithuspappret på.

Vi blir lurade varje dag och senast idag sprang jag på "en mina" igen. Med stigande ålder, klenare syn och darriga fingrar händer det alltsom ofta att man råkar spilla lite välling på de trasor man nödtorftigt försöker skyla kroppen med. Det krävs alltså en hel del mer tvättande men för att komma upp till en full maskin så behövs det en hel del vällingfläckar. Alltså blir en del fläckar ganska gamla innan de kommer under Lavamatens mekaniska påverkan. Därför köpte jag en rosa burk Vanish Oxi Action, jaja, jag skulle aldrig gått på det om det inte stått på burken "50% FREE", jag skulle alltså få en tredjedel extra av undermedlet. Vem kan motstå ett sånt erbjudande?? Inte jag, inte den här gången heller och jag blir inte heller speciellt överraskad när jag skruvar av locket och märker att burken bara är fylld till 2/3-delar. Långnäsa var bara förnamnet.

Men jag orkar inte ringa och klaga på allt som man blir lurad på, min dyrbara tid åtgår till att göra nya spännande upptäckter i närbutikerna i området. Det kanske finns nått ärligt erbjudande nånstans iallafall. Eller ???

8 kommentarer:

  1. Fast det stod väl inte att det var 50% mer innehåll? Det borde du väl begripa att det var förpackningen som var 50% större..... Kan ju vara bra om man har tänkt att använda flaskan till saft på utflykten efter tömning.
    Kantarellfreaken.

    SvaraRadera
  2. Frk Kantarell
    Givetvis ska jag kolla med dig fortsättningsvis när jag springer på nått "bra erbjudande". Sen var det inte en flaska utan en burk men jag spar den åt dig att plocka svamp i.
    Suris

    SvaraRadera
  3. Personligen har jag "stört mig" på en annan sak när det gäller toalettpapper och deras beskaffenhet ställd i relation till prislapparna, nämligen det att antalet papperslager verkar minska i takt med att ordet MER dyker upp i marknadsföringen.

    Visst, visst, fler ark på rullen, men med en uppsugnings- och avtorkningsförmåga som för att kompensera den ökade längden på rullens innehåll minskat med 33,33 %, från tre lager papper till två, bara så där.

    Har man t.ex. haft som vana att riva av fyra bitar à tre lager, tja, då nödgas man ju med ens att öka antalet till sex för att balansera upp bortfallet. Det är en ökning med 50 %. Uppvägs knappast av att det står "20 % mer på rullen", va??

    Visst är det en konstifik värld vi har, där man nuförtiden t.o.m. är tvungen att noggrant läsa det finstilta på TOAPAPPERSFÖRPACKNINGARNA för att inte bli grundlurad..?

    SvaraRadera
  4. Idag har jag varit på auktion och ropat in ett handfat och en toalettstol till det som ska bli mitt nya badrum. 150 plus 150 kronor. Fynd! Jag har inget avlopp nu, utan använder utedass. Mycket pitoreskt, speciellt vid 75 cm snö och 22 minusgrader, men nu ska det alltså bli riktigt avlopp. Nu funderar jag, skulle man inte kunna begära in anbud på toapapperet? Jag håller på och begär in anbud på utbygget, så varför inte på förbrukningsmaterialet? Annacarin

    SvaraRadera
  5. Ett tips bara.....
    Clas Ohlsons nya katalog innehåller 323 blad och jag har hitills utan protest från butikspersonal lagt rabarber på två kataloger. Pappret är iochförsig glatt, men varför ska man inte ha kul på muggen.
    Suris

    SvaraRadera
  6. När jag var liten så hade vi utedass vid sommarstugan. Där var det ofta tidningar som gällde som toatork. För att få lite torkverkan på det, så fick man skrynkla och gnugga papperet och var det veckotidningar, så fick man nära nog gnugga det till pappersmassa, för att det inte skulle halka över utan att ta med sig skiten. Frk Kantarell.

    SvaraRadera
  7. Plötsligt kom jag ihåg hur det i min barndom fanns toapapper i ark. Blankt och halkigt på ena sidan, något mindre blankt på den andra. Undrar just om det var en vidareutveckling av torrdassens Åhlenskataloger?

    SvaraRadera
  8. Flickor
    Då kan vi väl vara överens om att toapapper ska vara lent, mjukt och drygt.
    Suris

    SvaraRadera