tisdag 20 september 2011

Varför i helvitte........... Del 33

Tack Gode Gud, jag är tillbaka i världen.
Under en tid har jag känt mig helt utanför då min lilla dator hade godheten att plötsligt lägga av.
Det blev mörkt och tyst och det ända som hördes var de polska brobyggarnas evinnerliga hamrande på den stora metallkolossen utanför fönstret och den lilla kylfläkten från Clas Ohlson för 299 spänn.

Jag ska på en gång erkänna att jag inte är någon datanörd, men jag har under åratal av handhavande iallafall lärt mig var tangenterna för Ctrl, Alt och Del sitter. Jag betraktar mig alltså inte som helt obildbar även om en del av min nära omgivning inte skulle skriva under på det. Jag har följdaktligen investerat ett inte obetydligt belopp i att om "olyckan kommer" ha nått tryggt att vända mig till. Det har varit högar av antivirusprogram som likt min hostmedicin (som förövrigt står och blänger på mig så fort jag öppnar kyskåpsdörren) tydligen inte fungerar om man har en bit av gallblåsan kvar. Säker surf och fan och hans moster och man får inte glömma bort alla ändlösa uppdateringar som farbror Gates överöser mig med samtidigt som min lilla dator verkar krokna mer och mer. Den verkar lika trött på viktiga uppdateringar som jag är.

Vad gör då en man i nöd när det mesta rämnar runtomkring honom? Jo, man börjar hysteriskt leta efter nått litet papper för att få tag på ett telefonnummer till dom som bara sitter och väntar på att man ska höra av sig med sina problem - SUPPORTEN - dessa välvilliga människor som är dagens livräddare. Nu när häcken äntligen hoppat igång igen slog jag upp ordet i SAOL och där stod det, jag citerar: "Stöd eller hjälp från hjälpcentral". Nu ringde jag min bredbandsleverantör och ingen hjälpmedelscentral men så här efteråt kan man nog konstatera att det hade nog inte spelat nån roll vad jag ringt överhuvudettaget. Möjligtvis hade jag kommit fram betydligt snabbare till kommunens hjälpmedelscentral och kanske fått ett par kryckor vilka hade varit bra att ha när man suttit i en telefon en halv dag och fått ledvärk både härochdär.

Du har plats 82 i kön - Vi jobbar på så snabbt vi kan - Tack för att du väntar, så kommer det lite nervlugnande musik för att man inte ska gå itaket påengång. Så kommer den vänliga rösten tillbaka och låter meddela - Du vet väl att du kan nå oss med ditt problem via mail..blablablabla.....
JAG HAR JU FÖRIHELVITTE INGEN MAIL!!!!
JAG HAR INGEN DATOR SOM FUNGERAR !!!!
VA I HELVITTE TROR NI JAG SITTER HÄR FÖR ???
FÖR ATT FRÅGA VA KLOCKAN ÄR ???
Så är det lite lugnande hissmusik igen och plötsligt är man nummer 81 i kön.
Efter ha tvekat om man skulle våga lämna telefonen några sekunder mellan 75 och 74 för att uträtta de viktigast behoven är man tillbaka i "hissen". Då kommer den vänliga rösten tillbaka igen, - Vi vore tacksamma om du ville ta dig tid efter detta samtal för att svara på några frågor hur du tycker vår support fungerar.
DET TROR JAG INTE ALLS NI VILL VETA !!!!
JAG BEHÖVER ÄTA, SKITA OCH SOVA MIDDAG I NÄMND ORDNING !!!!
Så fortsätter malandet, - Du är nu nummer 69 i kön, tack för att du väntar... Blablablabla....

Och så strax innan solen ska gå ner så är jag först i kön och jag får plötsligt den där känslan som när jag skulle gå på bolaget för första gången, då när man fick köa innan man kom fram spritexpediten och när det var ens tur så hade man glömt bort numret på pavan, att försöka uttala nått franskt därtappat på eskilstunamål var det inte frågan om. Det blev tomt och man fick börja om. Det känndes lite likadant här, all min ilska hade försvunnit och det var ett fromt lamm som sa hej till,
- Lisa, hej vad kan jag hälpa dig med?
Jag framför mitt ärende och får på 15 sekunder reda på att det inte är nått fel på min uppkoppling. Jag rekommendas att göra en nystart på modem och router och om felet inte försvunnit då så är jag välkommen att ställa mig som nummer 82 i kön igen.

Efter att ha ryckt i alla jävla kablar, startat om allt utom Forsmark stod jag fortfarande på ruta ett. Datorn är en hårsmån från att hamna i påsen med elektronikskrot men med den obändiga vilja som alltid varit mitt signum gör jag en total återstart av hela paketet, och se, nu verkar både Gud och farbror Gates vara på min sida ett tag igen. Och supporten, den får nog vara i fortsättningen även om Lisa lät riktigt trevlig.

3 kommentarer:

  1. Tack gode gud att du är tillbaka. Jag funderade på att anmäla dig som saknad. Av mig i alla fall. Jag har världens bästa support. Min systerdotter. Annacarin

    SvaraRadera
  2. Hur gjorde du egentligen för att få igång det hela igen? Hoppas att du har skrivit ner det, så att du vet vad du ska göra om det händer igen!
    Jag började misstänka att du låg på någon playa i Turkiet eller Thailand.

    SvaraRadera
  3. Ha, det var väl det jag hade på känn, att du råkat ut för vår moderna tids variant av pest & kolera: datorstrul! Skönt att du är back in business och själv klarat av att "reparera" det som fallerade.

    Dessa automatiska uppdateringar som görs mer eller mindre dagligen har en otrolig förmåga att ställa till det. Under min långa tid som datoriserad (hu, jag har ju varit med sen version 1.0 av det mesta ...) är det så att jag vid ett flertal tillfällen fått lov att "backa filmen" medelst återgång till operativsystemets senaste s.k. återställningspunkt för att få allt att fungera som det ska. Till supporten har jag för länge sedan slutat ringa, eftersom det ofta[st] slutar med att man är många telefonpengar fattigare utan att kunskapsmässigt ha blivit ett smack rikare :o/

    Hur som haver, welcome back to the UNreal world!

    SvaraRadera