fredag 10 juni 2011

Varför i helvitte........... Del 11

Jag åt skiten...............

Igår gjorde jag det lite enkelt för mig, efter fem älgfärsbiffar kvällen innan och en stundande provtagning tog jag beslutet för en "nyttig" måltid, sallad fick det bli. Är det nån som kan förklara varför det heter "Ost & Skinksallad"? Är det bara för att det är absolut minst av ost och skinka av innehållet i plastburken? Den skulle väl egentligen heta "Sallad med försumbara mängder ost och skinka" eller varförinte "Kan innehålla spår av skinka och ost". men det var en massa annat "godis" istället, det var morotsbitar, några trötta salladsblad, rödlök men framförallt PASTA. Kalla makaroner som simmade runt i en dressing där basen måste ha varit salpetersyra och ättika.

Men det värsta av allt, hela anrättningen var toppad med BÖNGRODDAR, jo ni läste rätt, BÖNGRODDAR. En liten blekgul trasselsudd som inte såg mycket ut för världen och som snabbt försvann i svalget för att underlätta letandet efter osten och skinkan. Att äta sallad är en speciell procedur, det åtgår förmodligen dubbel så mycket energi för att tugga i sig härligheten än vad man får i sig, inte underligt att man känner sig hungrig igen så fort man reser sig från bordet. Men det mesta gick åt, lämnade bara några makaronbitar som fick simma vidare.

På morgonnyheterna fick jag på tyska ta del av att man nu hade funnit källan till EHEC-smittan, det var BÖNGRODDAR, och dom visade en bild på en liten blekgultrasselsudd som såg precis ut som "min". Fanihelvitte, och jag hade ätit skiten. Inte för att det smakade bra utan enbart för att komma åt eventuella "spår" av ost och skinka. Att sätta fingrarna i halsen förstod jag att det inte var någon idé att göra utan det var väl bara att sätta sig och vänta och se om det var tyska böngroddar eller från någon annan ekologisk farm i närheten.

Jag har inte känt några symtom varför någon kontakt ej etablerats med sjuk- och hälsovården. Man vill ju inte röra upp himmel och helvete för en liten blekgul trasselsudd som egentligen skulle ha varit skinka och ost.

5 kommentarer:

  1. Haha! Det är väl med din ost- & skinksallad precis som med så mycket annat nuförtiden. Som korv, till exempel. På de flesta av dessa borde det faktiskt stå: "Kan innehålla små mängder av prima köttråvara."

    Vad beträffar det blekgula trasselsuddet kan du tagga ner. Det var visst falsklarm igen, precis som med gurkan. Fast tills de hittat den verkliga Ehec-källan är det kanske lika bra att du avstår från intag av fast föda helt och hållet? Är inte din hink i köket rätt välfylld? Eller har du decimerat innehållet i snabbare takt nu efter pangsjoonen..?

    SvaraRadera
  2. Det lutar mer och mer åt flytande, minns att salig Albert Engström berättade att Kolingen fick av misstag i sig ett dillblad och det kom tillbaka snabbt som fan. Jorå, hinken är fortfarande välfylld, inte har man som fattig pensionär råd att dricka så fina sorter.

    SvaraRadera
  3. När jag läser om ditt gula trasser kom jag på att det var trassel på lunchmaten jag intog vid Pite Havsbad förra helgen. Men jag tar för givet att det var inhemskt trassel och inte tyskt och känner inte att jag behöver ligga vaken på nätterna och grubbla över hälsans vara eller icke vara. Nu kan man ju dessutom tugga lugnt både tomater och gurka, även om det kommer från Tyskland.

    SvaraRadera
  4. Tack vare "Stjärnkraft" har jag hittat hit. Gud välsigne henne. Annacarin

    SvaraRadera
  5. Join the team.....

    SvaraRadera